Artikelnummer 8054901

KORG Pitchblack X Mini - Stämapparat

Smidig, exakt och tydlig stämapparat - Perfekt till pedalbordet!

1090,00 kr/st

KORG Pitchblack X Mini - Stämapparat i pedalform

Extra liten och smidig pedalstämapparat med fyra olika visningslägen för att du ska kunna se den tydligt när du stämmer mellan låtarna på en mörk scen. Passar utmärkt i pedalbordet för att ta så lite plats som möjligt. Det robusta metallchassit är pulverlackat i läcker mattsvart finish.
Den stryktåliga switchen och kontakterna är av högsta kvalité.
Pitchblack är tydlig och extremt precis med en diff på endast 0.1 cent!!

Ultra Buffer och True Bypass!

Pitchblack Mini X har True Bypass vilket innebär att när den är i off-läge och du inte använder den för att stämma din gitarr så passerar signalen rakt igenom den, helt utan påverkan.
Den har dessutom Ultra Buffer vilket är en kompensation för att slippa signalförlust.
Många elgitarrer har passiva mikrofoner med hög impedans och när man använder en kabel blir det en signalförlust och man förlorar ton, framförallt dom höga frekvenserna. Detta uppstår framförallt när man har en kabellängd över 6m och problemet blir värre ju längre kabeln är. Ultra Buffer förstärker signalen för att undvika förlust vid användning av längre kablar och bibehåller en ren och klar ton. Den gör dessutom jobbet även när din pedal är avstängd!
Du växla kan mellan äkta bypass och Ultra Buffer beroende på vad du föredrar och har för behov.
En fantastisk bra feature!

Tydlig display med flera lägen!

För att göra stämningen av ditt instrument så enkel, exakt och smidig har Pitchblack fyra olika displaylägen: Regular, Strobe, Half-strobe, Mirror. Så du kan välja det läge som du gillar bäst. Pedalen har även en “just-right tuning”-funktion där båda trianglarna på sidan av skalan lyser upp när strängen är perfekt stämd. Allt för att det ska blir så enkelt och smidig som möjligt att stämma ditt instrument.

Specifikationer PB-X MINI:

  • Färg: Svart
  • Omfång: E0 (20.60Hz)~ C8 (4,186Hz)
  • Kalibrering: A4=436〜445Hz (i steg om 1Hz)
  • Precision: +/- 0.1 cent (display mode: Strobe)
  • Impedans: 1 M-ohm (stämapparat påslagen)
  • Display Modes: Regular, Strobe, Half-strobe, Mirror
  • Input: 6,3mm Tele
  • Bypass: 6,3mm Tele
  • Storlek: 45x93x43 mm (inkl. kontakter)
  • Vikt: 124g
  • Strömförbrukning: Max 30 mA
  • Spänningsmatning: 9V AC-adapter Korg KA-189 (ingår ej)
  • Passar: Elgitarr, Elbas och Akustisk gitarr/bas med inbyggd mikrofon
     

KORG - Innovation sedan 60-talet

Korg grundades i Japan under det tidiga 60-talet av Tsutomu Katoh och hans kollega Tadashi Osanai. Företaget hette från början Keio Electronic Laboratories och flyttade in i sina första lokaler 1962. Namnet Keio valdes eftersom det innehöll initialerna i de båda grundarnas efternamn. Det var också namnet på den järnvägslinje som passerade precis utanför fönstret på deras verkstad.
1963 introducerades Katohs och Osanais förstlingsverk Doncamatic DA-20, en elektrisk rytmbox baserad på ett system med roterande diskar. DA-20 fick en efterföljare i DA-11, en allt igenom elektronisk DoncaMatic-modell.
Ett par år senare kontaktades Katoh av Fumio Mieda, en ingenjör som ville bygga en ny typ av orgel. Till skillnad från de flesta av dåtidens orglar var Miedas version programmerbar. Även fast han själv använde ordet orgel hade Mieda i praktiken konstruerat en synthesizer. Femtio exemplar tillverkades och såldes under det nya namnet Korg som var en sammandragning av namnet Keio och Organ (engelska för orgel, som bekant).

Under 70-talet utvecklade Korg en mängd synthesizermodeller som Mini Korg, PE-1000 Polyphonic Ensamble och MS-20. Företaget begränsade sig inte bara till olika synthesizers. 1975 lanserade man världens absolut första stämapparat i fickformat, WT-10, en produkt som sedan dess fått otaliga efterföljare.
1981 kom PolySix, en synthesizer som var unik såtillvida att den var både programmerbar, polyfonisk och (kanske viktigast av allt) så billig att i stort sett vem som helst hade råd att köpa en. Ytterligare ett stort utvecklingssteg togs 1988 med Korg M1, en synthesizer som innehöll realistiska samplingsbaserade ljud, trummaskin, sequencer och digital effektenhet, allt kombinerat i ett instrument - världens första workstation, kort sagt.