Artikelnummer 8054931

KORG Pitchblack X Pro - Rack Tuner

Rackmonterbar stämapparat som både är otroligt exakt och lättanvänd!

2195,00 kr/st

KORG Pitchblack X Pro - Stämapparat i rackformat

En mycket exakt och tydlig stämapparat i standard rackformat!
Perfekt att ha i racket när man är på turné.
Smart extra feature är en inbyggd kabeltestare så du alltid kan se till att dina telekablar är i brukbart skick.
Dom medföljande racköronen kan monteras i ändarna på X Pro om du vill montera den i ett standardrack. Du kan även montera dom på undersidan om vi vill placera den på ett bord eller golvet och då få en vinklink uppåt. Modellen är även teleingång och utgång både på fram- och baksidan, detta för att du ska kunna använda den på bästa sätt oavsett om du har den monterad i rack eller på studiobänken.
Pitchblack är tydlig och extremt precis med en diff på endast 0.1 cent!!

Ultra Buffer säkerställer en ren och klar ton!

Pitchblack X PRO har Ultra Buffer vilket är en kompensation för att slippa signalförlust.
Många elgitarrer har passiva mikrofoner med hög impedans och när man använder en kabel blir det en signalförlust och man förlorar ton, framförallt dom höga frekvenserna. Detta uppstår framförallt när man har en kabellängd över 6m och problemet blir värre ju längre kabeln är. Ultra Buffer förstärker signalen för att undvika förlust vid användning av längre kablar och bibehåller en ren och klar ton. Den gör dessutom jobbet även när din pedal är avstängd!
En fantastisk bra feature!

Tydlig display med flera lägen!

För att göra stämningen av ditt instrument så enkel, exakt och smidig har Pitchblack fyra olika displaylägen: Regular, Strobe, Half-strobe, Mirror. Så du kan välja det läge som du gillar bäst. Pedalen har även en “just-right tuning”-funktion där båda trianglarna på sidan av skalan lyser upp när strängen är perfekt stämd. Allt för att det ska blir så enkelt och smidig som möjligt att stämma ditt instrument. LED-belysningen kan du dessutom välja i flera olika program med olika färgkombinationer och effekter. Allt för en tydlig och personlig touch på den.

Specifikationer PB-X-PRO:

  • Färg: Svart
  • Omfång: E0 (20,60Hz) - C8 (4186Hz)
  • Kalibrering: A4=436 - 445Hz (i steg om 1Hz)
  • Precision: +/- 0.1 cent (display mode: Strobe)
  • Impedans: 1 M-ohm (stämapparat påslagen)
  • Display Modes: Regular, Strobe, Half-strobe, Mirror
  • Signalkontakter: 6,3mm Tele
  • Storlek utan racköron: 430x50x44 mm (inkl. kontakter)
  • Höjd: 1HE
  • Vikt: 379g
  • Strömförbrukning: Max 140 mA
  • Spänningsmatning: Den medföljande 9V DC-adapter
  • Medföljande tillbehör: 4st rackskruv, 4st brickor, racköron
  • Passar: Elgitarr, Elbas och Akustisk gitarr/bas med inbyggd mikrofon
     

KORG - Innovation sedan 60-talet

Korg grundades i Japan under det tidiga 60-talet av Tsutomu Katoh och hans kollega Tadashi Osanai. Företaget hette från början Keio Electronic Laboratories och flyttade in i sina första lokaler 1962. Namnet Keio valdes eftersom det innehöll initialerna i de båda grundarnas efternamn. Det var också namnet på den järnvägslinje som passerade precis utanför fönstret på deras verkstad.
1963 introducerades Katohs och Osanais förstlingsverk Doncamatic DA-20, en elektrisk rytmbox baserad på ett system med roterande diskar. DA-20 fick en efterföljare i DA-11, en allt igenom elektronisk DoncaMatic-modell.
Ett par år senare kontaktades Katoh av Fumio Mieda, en ingenjör som ville bygga en ny typ av orgel. Till skillnad från de flesta av dåtidens orglar var Miedas version programmerbar. Även fast han själv använde ordet orgel hade Mieda i praktiken konstruerat en synthesizer. Femtio exemplar tillverkades och såldes under det nya namnet Korg som var en sammandragning av namnet Keio och Organ (engelska för orgel, som bekant).

Under 70-talet utvecklade Korg en mängd synthesizermodeller som Mini Korg, PE-1000 Polyphonic Ensamble och MS-20. Företaget begränsade sig inte bara till olika synthesizers. 1975 lanserade man världens absolut första stämapparat i fickformat, WT-10, en produkt som sedan dess fått otaliga efterföljare.
1981 kom PolySix, en synthesizer som var unik såtillvida att den var både programmerbar, polyfonisk och (kanske viktigast av allt) så billig att i stort sett vem som helst hade råd att köpa en. Ytterligare ett stort utvecklingssteg togs 1988 med Korg M1, en synthesizer som innehöll realistiska samplingsbaserade ljud, trummaskin, sequencer och digital effektenhet, allt kombinerat i ett instrument - världens första workstation, kort sagt.